דף הבית » מה זה ASO (קידום אורגני של אפליקציות)? – המדריך המלא ל-2024

נכתב ע"י רוברט נחום

מייסד ומנכ"ל בטופנדה. מומחה שיווק וקידום אפליקציות, יועץ לחברות בתחומי השיווק הדיגיטלי, המובייל ו-התוכן.

נכתב ע"י רוברט נחום

מייסד ומנכ"ל בטופנדה. מומחה שיווק וקידום אפליקציות, יועץ לחברות בתחומי השיווק הדיגיטלי, המובייל ו-התוכן.

מה זה ASO (קידום אורגני של אפליקציות)? – המדריך המלא ל-2024

רובכם ככל הנראה לא מכירים את הנתון הבא על עולם האפליקציות: כ-60 אחוז מכלל ההורדות בחנויות האפליקציות מגיעות דרך חיפוש בשורת החיפוש, ממש בדיוק כמו שמשתמשים מחפשים ב-Google Search. הנתון הזה בהחלט יכול לתת לנו אינדיקציה מסוימת על חשיבות השיווק האורגני בחנויות האפליקציות השונות. במאמר הבא אנסה להסביר לכם מה זה בדיוק ASO, ממה הוא מורכב, מה הם ההבדלים בין Google Play ו-Ios וכו׳. בסופו של דבר, אם תבינו את הבסיס של ה-ASO תוכלו להגדיל את כמות החשיפות וכמות ההורדות לאפליקציה בלי לבזבז כסף על קניית משתמשים.

מה זה ASO וממה הוא מורכב

ראשי התיבות של ASO הם App Store Optimization. במילים פשוטות, מדובר באופטימיזציה של האפליקציה בחנות האפליקציות. ASO מורכב ממספר רב של פרמטרים המשפיעים על 2 נקודות מרכזיות בחיי האפליקציה בחנות האפליקציות: ה-Discoverability בחנות, כלומר, כמה משתמשים נחשפים לאפליקציה בחנויות באופן כללי ובנוסף, יחס ההמרה בעמוד האפליקציה עצמו (אחרי שמשתמש כבר הגיע לעמוד האפליקציה בין אם הקליק דרך החיפוש או קיבל לינק מחבר וכדומה).

נראות  – Discoverability

נתחיל מהחלק של ה-Discoverability בחנות, שכן, ככל שכמות המשתמשים אשר נחשפים לאפליקציה בחנות עולה, כך גם הסיכוי לקבל כמות גבוהה יותר של הורדות לאפליקציה עולה. ישנם מספר רב של פרמטרים אשר משפיעים על רמת החשיפה של האפליקציה בחנות: דירוג מילות המפתח, דירוג האפליקציה באופן כללי, כמות התקנות, כמות ההסרות, כמות המשתמשים שדירגו את האפליקציה, ועוד.

כיצד ניתן להגדיל את רמת החשיפה בחנות?

  1. דירוג מילות מפתח
    כדי להגיע למיקומים גבוהים של מילות מפתח יש צורך לבצע מחקר מילים מעמיק לאפליקציה. בנוסף, כדי לבצע את מחקר המילים באופן היעיל ביותר אתם צריכים לבצע מחקר מתחרים, להבין את כל הפיצ׳רים של האפליקציה לעומק, להבין את קהל היעד של האפליקציה ועוד.

    בכדי לבצע מחקר מילים לאפליקציות יש צורך להשתמש בתוכנות ווב כגון Sensor Tower או Mobile Action בשביל שתוכלו לפלטר ככל הניתן את מילות המפתח החשובות והרלוונטיות ביותר לאפליקציה. תוכנות אלו מאפשרות לקבל מידע חשוב כגון רמת הקושי (difecultyֿ), נפח החיפוש (Traffic) והתחרות (Competition) של כל אחת ממילות המפתח של האפליקציה שמופיעות במחקר המילים שלכם.

  1. דירוג האפליקציה:
    אני משער שאין צורך להרחיב יותר מידי בנושא ובכל זאת, חשוב לדעת שדירוג האפליקציה הינו חלק חשוב מאוד מאוד, שכן חנות האפליקציות ״מזהה״ שמדובר באפליקציה איכותית (כאשר הדירוג גבוה) או שמה מדובר באפליקציה לא איכותית (כאשר הדירוג נמוך). חנות האפליקציות תמיד תרצה להציג למשתמשים שלה את האפליקציות האיכותיות יותר, שכן הם מעוניינים להציג למשתמשים את האפליקציות הרלוונטיות ביותר עם הדירוג הגבוה ביותר כך שבסופו של דבר כמות ההתקנות בחנות רק ימשיכו לעלות. שורה תחתונה, אם דירוג האפליקציה שלכם הוא נמוך מאוד, כך גם רמת החשיפה בחנות תרד בהתאמה.
  1. כמות התקנות/הסרות:
    מרכיב נוסף שיכול בהחלט לעזור לאפליקציה שלכם לקבל חשיפה מירבית בחנות הוא כמות ההתקנות וכמות ההסרות של האפליקציה שלכם. יותר נכון, מדובר ביחס שבין כמות ההתקנות וכמות ההסרות. אתם צריכים לעשות הכל כדי לגרום למשתמשים להוריד את האפליקציה ובו זמנית לנסות ולמנוע מהם להסיר את האפליקציה. תדאגו לטפל בבאגים על בסיס קבוע, אל תזניחו את המשתמשים שלכם, ותמיד תחשבו כיצד ניתן להגדיל את ה-Retention באפליקציה. טיפ קטן, אחד מהדברים הכי גרועים שיכולים לקרות לאפליקציה זה שיתקינו אותה ושניה אחרי ההתקנה יסירו אותה, הדבר הזה יכול לגרום לנזק עצום לטווח הרחוק, שכן יש הבדל גדול מאוד בין משתמש שהתקין את האפליקציה, השתמש בה לפרק זמן מסויים והסיר אותה לבין משתמש שהתקין את האפליקציה והסיר אותה באופן מיידי. בנוסף, חשוב לציין כי כמות ההתקנות פר מילת מפתח מסוימת בהחלט יכולה להשפיע על כמות החשיפות של האפליקציה בחנויות האפליקציות. ככל שמשתמשים יורידו את האפליקציה אחרי שמצאו אותה דרך אותה מילת המפתח, כך גם דירוגי האפליקציה למילה הספציפית יעלו וכך גם החשיפה של האפליקציה תגדל (במידה ומדובר במילת מפתח בעלת נפח חיפוש גבוה).

יחס ההמרה – Conversion Rate

עברנו על החלק של ה-Discoveribly בחנות ועכשיו הגיע הזמן לעבור על החלק של יחס ההמרה בחנות. משתמשים מצאו את האפליקציה שלכם בדרך כזו או אחרת, נכנסו לעמוד שלכם בחנות, נתנו מבט קצר ולבסוף החליטו שלא להוריד את האפליקציה. כיצד אפשר למנוע מדבר שכזה לקרות? ובכן, גם כאן, יש מספר רב של פרמטרים המשפיעים על החלטת המשתמש האם להוריד או לא להוריד את האפליקציה: תמונות המסך, לוקליזציה, תיאור האפליקציה המלא, כותרת האפליקציה, תיאור קצר של האפליקציה, וידאו / תמונת פיצ׳ר גרפיק ועוד.

כיצד ניתן להגדיל את יחס ההמרה בחנות האפליקציות?

  1. בדיקות של גרפיקה:
    איכות הגרפיקה היא אחד המרכיבים החשובים ביותר בחנות האפליקציות. גרפיקה טובה בהחלט יכולה להעלות את יחס ההמרה בחנות בעשרות אחוזים. לפני שאני ניגש לדבר על המרכיבים השונים שמשפיעים על יחס ההמרה בחנות, אני ממליץ לכל בעל אפליקציה לבצע בדיקות A/B של גרפיקה על בסיס שבועי. הנה דוגמא מתוך בדיקות שבוצעו על ידי אפליקציית CallApp:

    טופנדה ASO - טסט לוגו
    ככל שתבצעו יותר בדיקות כך גם הסיכוי שיחס ההמרה של עמוד האפליקציה בחנות יעלה. חשוב לציין שנדרש להכין תוכנית מסודרת של בדיקות בחנות ולעקוב אחר כל הביצועים כדי להתאים את הבדיקות הבאות בהתאם לבדיקות שבוצעו כבר. בחנות של Google Play אני ממליץ לבצע בדיקות לפי׳צר גרפיק, אייקון, וידאו במידה ויש ותמונות המסך מספר 1 ו-2 שכן החשיפה לתמונה השלישית ומעלה הינה נמוכה בהרבה מ-2 התמונות הראשונות. ב-App Store הבדיקות קצת יותר מסובכות. בשלב זה אפשר לבצע רק בדיקות חיצוניות באמצעות מודעות פייסבוק ששולחות משתמשים לעמודי אפליקציה שונים וכך בסופו של דבר ניתן להחליט איזה עמוד אפליקציה עובד טוב יותר ואיזה לא. כיום ניתן לבצע את הבדיקות האלו מתוך ה-App Store Connect עצמו, או בעזרת כלים שונים כגון storemaven הישראלים, splitmetrics וכדומה.

  2. בדיקות של תיאורים: 
    גם כאן, בדיוק כמו הגרפיקה בחנות, ניתן לבצע בדיקות על בסיס קבוע. ב-Google Play ניתן לבצע 2 בדיקות תוכן בחנות האפליקציות: תיאור מלא ותיאור קצר. חשוב לציין כי המטרה העיקרית של הבדיקות האלו היא להגדיל את יחס ההמרה בחנות אחרי שמשתמש כבר ביקר את עמוד האפליקציה. במידה ואתם מחליטים לבצע את הבדיקות האלה, יש צורך לשים לב לשינויים היכולים להיגרם לדירוגים של מילות המפתח של האפליקציה. חשוב לציין כי בשלב זה, אפל לא מאפשרת לבצע את הבדיקות האלו אלא אם כן תשתמשו בשירותי צד ג׳ בשילוב עם קמפיינים השולחים לחנות חיצונית.
  3. ״הנעה לפעולה״ (Call To Action):
    ב-2 חנויות האפליקציות המרכזיות ישנם אזורים המיועדים ל״מכור״ למשתמשים את האפליקציה. ב-Google Play מדובר בתיאור הקצר וב-IOS מדובר בתת כותרת שנמצאת ממש מתחת לכותרת הראשית של האפליקציה. ב-2 המקרים, יש צורך להשתמש במילות מפתח הרלוונטיות לאפליקציה כמו גם, להניע משתמשים להוריד את האפליקציה. שימו לב כיצד אפליקציית Medium עושה את זה בצורה נהדרת:

    טופנדה ASO - דוגמא להנעה לפעולה של אפליקציית medium

    בחלק העליון יש סרטון וידאו כאשר מצד שמאל ל-Play יש את הלוגו של החברה (סימון ה-Play לא מפריע לעיצוב הלוגו) ומצד ימין יש תמונה של מישהי שנראית מסוקרנת מאוד. בנוסף, התיאור הקצר שלהם מעולה כיוון שהוא ממשיך את החלק העליון של הוידאו ומסביר למשתמשים בצורה מאוד ברורה מה אפשר לעשות באפליקציה ולמה כדאי להוריד את האפליקציה. חשוב מאוד בחלק הזה לנסות ולספר ״סיפור״ כאשר המטרה המרכזית היא שכל משתמש שנתקל בעמוד האפליקציה שלכם יוכל להבין באופן ברור מה האפליקציה עושה, למה כדאי להוריד את האפליקציה לנייד ומה הפיצ׳רים המרכזיים של האפליקציה.

בונוס לחברי הניוזלטר שלנו: 10 הכלים שחובה להכיר בשביל לעשות ASO. הכנו רשימה של כלים שאנחנו עובדים איתם לצורך קידום אפליקציות בחנויות. רוצים לקבל את הרשימה? הצטרפו לניוזלטר – כאן.

ההבדלים בין שתי חנויות האפליקציות

אחרי שציינתי מהם מהמרכיבים המשפיעים על רמת החשיפה ויחס ההמרה בחנות האפליקציות, אעבור כעת על הנקודות המרכזיות שמבדילות בין 2 חנויות האפליקציה הגדולות בעולם, Ios ו-Google Play.

App Store

  • ניתן לבצע בדיקות A/B בApp Store Connect או בעזרת שירותי צד ג׳
  • ניתן לעדכן את המידע בעמוד האפליקציה רק כאשר מעלים גרסה חדשה לאפליקציה
  • כותרת, תת כותרת ובחירת מילות מפתח (100 אותיות) משפיעים על דירוג מילות המפתח
  • וידאו עובד באופן אוטומטי כאשר נחשפים לאפליקציה בחנות באופן כללי ופרטני
  • התיאור המלא של האפליקציה לא משפיע בשום אופן על דירוג מילות המפתח של האפליקציה
  • ניתן לפרסם בחנות האפליקציות דרך מערכת הפרסום של אפל

Google Play

  • ניתן לבצע בדיקות A/B בתוך ה-Google Play Developer Console
  • ניתן לעדכן את המידע בעמוד האפליקציה בכל שלב
  • כותרת, תת כותרת, תיאור מלא ושם המפתח משפיעים על דירוג מילות המפתח
  • וידאו לא עובד באופן אוטומטי
  • התיאור המלא של האפליקציה משפיע על דירוג מילות המפתח
  • ניתן לפרסם בחנות האפליקציות דרך מערכת הפרסום של גוגל

לסיכום, קיימים הרבה מאוד הבדלים בין 2 החנויות האפליקציות, לכן, כאשר אתם מעלים את האפליקציה שלכם לחנות, יש צורך להתאים את עמוד האפליקציה לחנות הרלוונטית. ניתן לעשות זאת על ידי בחירת מילות מפתח בהתאם למחקר מילות מפתח מקיף, עבודה על הגרפיקה והמסר אותו האפליקציה רוצה להעביר למשתמשים שנחשפים אליה, שימוש יעיל והנעה לפעולה באופן כזה שבו המשתמש ירצה ללחוץ על כפתור ה-Install App.

תחום ה-ASO הינו תחום חדש באופן יחסי שנולד בעקבות עליית הפופולריות של עולם האפליקציות וחנויות של גוגל ואפל. התחרות בין אפליקציות, שנדמה שרק הולכות וגדלות, מחייבת את החברות להתאים את עמוד האפליקציה בצורה האופטימילית ביותר בכדי לקבל כמה שיותר הורדות באופן אורגני. המלצתי לכל מפתחי האפליקציות הינה להתייחס ל-ASO בתור שלב נוסף (וחשוב מאוד) אותו יש לצלוח בדרך להצלחת האפליקציה בחנויות השונות.

מוזמנים גם לקרוא את המדריך המלא ל-שיווק אפילקציות בשיטת ה-ASO שפרסמנו לאחרונה בבלוג.