דף הבית » סטארטאפ מרקטינג – 25 טריקים וקיצורי דרך
יורי שוב Yuri Shub

נכתב ע"י יורי שוב

מייסד ושותף בטופנדה. מלווה חברות וארגונים בשלבי התכנון ו-הביצוע של אסטרטגיות דיגיטל, בדגש על ניהול ערוצי פרסום, ושיווק באמצעות תוכן. 

נכתב ע"י יורי שוב

יורי שוב Yuri Shub

מייסד ושותף בטופנדה. מלווה חברות וארגונים בשלבי התכנון ו-הביצוע של אסטרטגיות דיגיטל, בדגש על ניהול ערוצי פרסום, ושיווק באמצעות תוכן. 

סטארטאפ מרקטינג – 25 טריקים וקיצורי דרך

איש אחד מגיע לגהינום. המראה שנגלה לנגד עיניו מזעזע – כל מני שדים שורפים אנשים, משמנים אותם ואז משפדים על הגריל…בקיצור זוועה. פתאום ניגש אליו שד ואומר לו "ברוך הבא לגהינום. אני לא יודע אם אמרו לך, אבל אתה צריך להחליט מה אתה רוצה שיעשו איתך כאן. אז תחליט ותגיד לי". האיש מבוהל, מכוסה כולו זיעה, אומר לשד "אדון שד, אני יכול שניה להסתובב פה קצת, להתרשם טיפה מהמקום לפני שאני מחליט?". השד שלח אליו מבט זעוף ואמר "בסדר. תסתובב קצת ותגיד לי מה החלטת".

האיש הולך לו סביב סביב ברחבי הגהינום ורואה רק להבות ושריפות, אנשים צורחים, ושדים מפחידים מתעללים בהם. עד שרגע אחד בזווית של העין הוא קולט מסדרון קטן. הוא נכנס פנימה ולפתע נפתח בפניו אזור חדש, בהיר ושקט, סוג של נווה מדבר קטן. הוא מתקדם לתוכו ומגלה שמים כחולים, אנשים מחייכים, מוזיקה נעימה, ואפילו בר שתיה.

הוא ניגש לברמן ושואל בזהירות, כמעט מגמגם "תגיד…אממ…אפשר אולי לקבל פה כוס בירה? או שאני מגזים?". הברמן מאוד נחמד, "בירה? בוודאי" הוא עונה לאיש, ומוזג בירה קרה מהחבית הישר לתוך הכוס הקפואה. האיש מתיישב, לוגם בזהירות את הבירה, אבל בעיקר מרגיש מבולבל. "סליחה, ברמן, יש סיכוי אולי לעוד כוס בירה?", שואל האיש בחשש אבל במעט יותר בטחון. "כמובן, אדוני" אומר הברמן, ומיד מוזג כוס נוספת של בירה קרה. האיש מסיים את הכוס השניה שלו, אבל הוא עדיין מבולבל.

"תגיד, ברמן", לוחש האיש, "יש מצב לאיזה צ'ייסר? או משהו יותר חזק?".
"בהחלט, אדון. יש לנו היום וויסקי משובח בן 70" אומר הברמן ומיד מוזג. האיש מתענג על הוויסקי, אבל לא יכול להתאפק יותר. הוא מתקרב לברמן ושואל "תגיד, פה זה הגהינום?".
"נכון. כאן זה הגהינום", עונה הברמן. האיש מעיף את מבטו לכיוון שממנו הוא הגיע לפני זמן קצר, ושואל "ושם? גם שם זה הגהינום?".
"כן, גם שם", אומר הברמן, "אבל שם זה למי שמאמין".



מוסר השכל
– לפני שעושים דברים לפי הספר, רצוי לבדוק אלטרנטיבות בסביבה. כך לפעמים אפשר לגלות שדברים שנראים בלתי אפשריים, הם בעצם דיי גמישים אולי אפילו תצליחו בדרך זו להשתחרר מדפוסי חשיבה מקובעים.
מתוקף העבודה שלי, ובמהלך השנים, למדתי על אי אלו קיצורי דרך או פשוט עשיתי דברים בצורה קצת שונה. זה תמיד היה נראה לי טריוויאלי, עד שפגשתי אנשים שהטריקים האלה היו חדשים להם. בגלל זה החלטתי לשתף את זה בבלוג, וגם לעדכן את הרשימה הזאת עם הזמן.
יכול להיות שחלק מהדברים ברשימה לא יהיו חדשים לכם. אני לא מנסה לגלות את אמריקה.
אם חידשתי במשהו – שתפו עם הקולוגות שלכם שגם להם יהיה יותר קל.

התחלנו…

1. איך למצוא קופון לכל מני מוצרים/שירותים דיגיטליים?
הכי פשוט בארץ. נגיד אתם מעוניינים בשירות כלשהו. אז הולכים לגוגל, מקלידים את שם השירות ומוסיפים Coupon. דוגמא: יש סטארטאפ ישראלי שנקרא tailor brands. זה בעצם אלגוריתם שמעצב לוגו ייחודי לפי כל מני פרמטרים שאתם נותנים. מחפשים "tailor brands coupon" והופס – 25 אחוז הנחה.

מציאת קופון לשירות/מוצר
קופון הנחה של 25% שמצאתי בחיפוש גוגל

2. יש דבר כזה שנקרא Appsumo.
זה בעצם סוג של סוג סיטונאי למוצרי דיגיטל. אפשר למצוא שם הנחות משמעותיות ואף חבילות בהנחה של כל מני מוצרים – למשל חבילות לעיצוב, לשיווק, לבניית אתר וכו'.

3. יש דבר כזה שנקרא boomerang (חינמי).
זה תוסף לג'ימייל שעושה כמה דברים:

* מאפשר לתזמן אימייל
* לתזמן תשובות לאימיילים
* מתריע על אימיילים ששלחתם ולא נענו
* עורך ונותן המלצות לטקסטים בתוך האימייל שאתם כותבים (אוצר מילים, טון, אורך, וכו').

תוסף בומברנג לג'ימייל - Boomerang app
כך נראות ההמלצות של תוסף הבומרנג

 

4. יש דבר כזה שנקרא Sales Navigator for Gmail (לשעבר Rapportive) (חינמי).
תוסף לג'ימייל שמציג לכם את פרופיל הלינקדאין של המען או הנמען שלכם.

תוסף ראפורטיב לג'ימייל - Rapportive app
כך נראה הפרופיל לינקדאין שלכם בתוך הג'ימייל

5. יש דבר כזה שנקרא Zapier (חינמי).
כלי שמקל על אינטגרציות בין מערכות שונות. למשל, אתם רוצים שכל הלידים שאספתם דרך קמפיין פייסבוק או בדף נחיתה שלכם, אוטומטית יקוטלגו בתוך מערכת CRM (למשל Salesforc). אז Zapier עושה את זה.

6. אם אתם משתמשים בגוגל אנליטיקס.
אפשר לקבל בחינם ובתוך דקה – דוח אקסל מובנה, כולל תצוגה גרפית של הגוגל אנליטיקס שלכם. כל זה בעזרת תוסף כרום חינמי, וקובץ מיוחד שאני יכול לתת לכם. לפרטים נוספים, קראו את הפוסט הבא – גוגל אנליטיקס לאנשים שאין הם זמן לישון.

איך לקבל תובנות מגוגל אנליטיקס כשאין לך זמן לנשום. הבלוג של יוריס דיגיטל
כך יראה הדוח גוגל אנליטיקס שתקבלו ממני

7. אפשר לקבל רעיונות למאמרים דרך הכלי הזה – Protent (חינם).

8. אפשר למצוא קופי לכותרות של אימייל או מאמר דרך הכלי הזה – TG (חינם).

9. אפשר לבדוק את האפקטיביות של הכותרת שלכם לפני שאתם משתמשים בה דרך הכלי הזה – Coschedule (חינם).

10. יש דבר כזה שנקרא Facebook Audince Insights.
כלי חינמי של פייסבוק שאפשר להשתמש בו בשביל למצוא נישות, פרסונות ומידע על קהלים לטרגוט מודעות פייסבוק.

דוגמא זריזה – נניח יש לכם סטארטאפ שעוסק בארגון הסעות של ילדים לפעוטונים ואתם עושים השקת בטא ראשונה בפאלו-אלטו, קליפורניה. הנה קצת מהמידע שתקבלו בחינם מפייסבוק על המשתמשים הפוטנציאלים שלכם:

רובם המוחלט נשואים, ובין הגילאים 25-44

רובם המוחלט משתמשי אייפון ו אייפד

הם מרבים לקנות ב Milk Pail Market

 ולשתות קפה ב Coupa Cafe

והם שומעים את תחנת הרדיו WILD 94.9

ב Facebook Audience תמצאו עוד הרבה פרטים על הקהל הזה.אבל מה שמדהים הוא שמדובר סך הכל בכקהל של כ-1,000 איש שהם הורים לילדים בגילאי 0-3. כך אפשר בקלות לבנות פרסונות לשיווק, וגם תצליחו לעשות על אנשים רושם דיי טוב שאתם מבינים בדיוק מי קהל היעד שלכם.

כך נראה Facebook Audience Insights כלי ניתוח הקהלים של פייסבוק
כך נראה ה Facebook Audience Insights

11. יש מספיק בלוגים בעברית על דיגיטל מרקטינג. הם לא נופלים באיכותם מבלוגים בינלאומיים שלעיתים אף מפנים ומצטטים מקור עברי. להלן רשימה מתומצתת ומובחרת לפי נושאים:

קידום אתרים ו PPC

Ask Pavel
היידה
סרצ'י
המיליונר בפיג'מה
דניאל זריהן
SEOLINKS

תוכן

אנידור חקק
יונית צוק

פייסבוק

אור פיאלקוב
יאן יאנקו

אנליטיקס ודאטה

Lixfix
analyzit

אסטרטגיה, טרנדים וכללי

יזמניק
Active & Marketing

13. לא צריך מפתח/מתכנת בשביל לבנות אתר שיווקי או דף נחיתה.

יש דבר כזה שנקרא "אלמנטור" Elementor (חינמי). זהו תוסף תוצרת ישראל לאתרי וורדפרס. הוא הופך את העבודה על בניית אתר וורדפרס לתהליך של גרירה ומשיכה (בדומה לאתרי וויקס). אם יש לכם, או אם אתם עובדים על אתר שהוא שיווקי (או תדמיתי) בלבד למוצר שלכם – אין שום סיבה לתת למפתח לבזבז את הזמן על זה. מעצב, איש השיווק שלכם, או מקסימום פרילנסר יכולים לעשות את זה לבד. (כאן רשום שאתר כזה צריך לעלות גג 7 אלף ש"ח. כמה שעות פיתוח זה? עכשיו תחשבו מה באמת עדיף לעשות עם השעות האלה).

14. אם אין לכם מספיק תקציב למעצב, אז אפשר להסתדר לבד וגם לא להוציא כסף על תוכנות עיצוב יקרות. יש הרבה דברים שאתם יכולים לעשות בכוחות עצמכם בשיטת DIY. לפרטים נוספים, קראו את הפוסט הזה.

15. אפשר לחרוג מגבול ה 140 תווים בטוויטר. השיטה – להגיב לציוץ של עצמכם.

תמונה של ציוץ טוויטר ארוך
כך נראה ציוץ טוויטר ארוך



16. אפשר להדביק באנר עם קישור לאתר שלכם כמעט על כל לינק שאתם משתפים. השיטה – משתמשים בכלי שנקרא Snip.ly (חינמי).

כך נראת לינק של sniply - טופנדה
כך נראת לינק של sniply – טופנדה

 

17. השתמשו בכותרת ובטקסט של הפרופיל לינקדאין שלכם בשביל להעביר מסר שיווקי. הכותרת והטקסט מתחתיה מופיעים לצד הפרופיל שלכם כשהוא עולה בתוצאות החיפוש, אבל לא רק! כשאתם שולחים או מקבלים אימייל, ובמידה לנמען/מען יש את תוסף Sales Navigator for Gmail– זה יהיה הטקסט שיופיע לצד הוידג'ט עם פרופיל הלינקדאין שלכם.

ניצול כותרת הפרופיל בלינקדאין להעברת מסר שיווקי

18. בלינקדאין – אפשר להגיע לחשיפה אורגנית גדולה יותר של הפוסט שלכם, אם לא תדביקו לינק בגוף הטקסט של הפוסט, אלא תוסיפו את לינק בתגובה הראשונה.

19. ביוטיוב – אפשר לשפר א את הדירוג ולהגדיל את החשיפה של הסרטון שלכם ע"י העלאת תמליל הסרטון למקום המיועד לו, ואף ע"י העתקה נוספת של התמליל לאזור ה Description. אם הסרטון שלכם באנגלית, יוטיוב מייצרת תמליל אוטומטית – אפשר להוריד אותו ולהעתיק ל Description.

20. איך להמשיך לחפש בלינקדאין אם מימשתם את מכסת החיפושים שלכם?
אפשר להמשיך לחפש פרופילים וחברות באמצעות גוגל דרך הלינק הזה.

או שתחפשו באתר גוגל הרגיל עם הפרמטר של site: – ככה.

21. אפשר לאחד/למזג מספר דפי פייסבוק לדף אחד.
כמות העוקבים בדף המאוחד תהיה סכום העוקבים הייחודיים בשני הדפים. 
אם מכל מני סיבות פתחתם כמה דפי פייסבוק שלא בשימוש יותר, אך יש להם עוקבים – תוכלו לאחד אותם לדף אחד שכן נמצא בשימוש.
הסבר קצר ופשוט על איך עושים את זה נכון תמצאו בלינק הזה.


אם אחד הדפים שאתם מנסים למזג נמצא בתוך הביזנס מנג'ר שלכם, והאחר לא – העבירו גם אותו לביזנס מנג'ר והשתמשו בלינק הזה למיזוג.

22. איך להזמין את כל החברים שלכם לדף פייסבוק או לקבוצת פייסבוק שלכם במכה אחת?
אפשרי בעזרת התוספים הבאים:
תוסף הזמנה לדף או אירוע.
תוסף הזמנה לקבוצה.

רק זהירות לא להתפרע. אם יש לכם יותר מ 500 חברים, אולי לא כדאי להזמין את כולם ביום אחד. שימוש מוגזם עשוי להביא לחסימה – השתמשו במידה. וכמובן, השימוש על אחריותכם.

23. אפשר גם להזמין לדף הפייסבוק שלכם כל מי שעשה לייק לאחד הפוסטים שלכם, אבל עדיין לא עוקב שלכם (כלומר, לא עשה לייק לדף עצמו). בפוסט שהעלתם, לחצו על המספר שמייצג את כמות הלייקים שהפוסט השיג, ואז תוכלו להזמין כל אחד ידנית.

איך להזמין לדף כל מי שעשה לייק לפוסט


24. כל האייקונים והסמייליס שאפשר לשים בגוף הטקסט של פוסט בפייסבוק. 

25. אפשר לשתף קהלי רימרקטינג (custom audineces) עם דפים של סטארטאפים אחרים. מצויין לשיתוף פעולה וחשיפה. הסבר שלב אחר שלב – כאן.

לסיכום…

איפשהו במהלך העריכה של הפוסט חשבתי שכותרת מתאימה יותר תהיה – "רשימה של שטויות לא מעניינות שאני עושה". אבל עם גישה כזאת לא מגיעים לשום מקום…
בקיצור אם יש משהו שאהבתם והחלטתם להשתמש בו – העבירו הלאה את הפוסט לקולוגות שלכם.

אני סיימתי פה.